الهه حسینی؛ سعید سعیدا اردکانی؛ مهدی سبکرو
چکیده
آوای کارکنان دانشی یکی از موضوعات مهمی است که در سالهای اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است، اما شواهدی که نشاندهنده مکانیسمهای مختلف آوا به شکل جامع و یکپارچه باشد وجود ندارد. بنابراین، هدف از انجام این پژوهش ارائه الگوی آوای کارکنان دانشی در شرکت گاز شیراز میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، کیفی ...
بیشتر
آوای کارکنان دانشی یکی از موضوعات مهمی است که در سالهای اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است، اما شواهدی که نشاندهنده مکانیسمهای مختلف آوا به شکل جامع و یکپارچه باشد وجود ندارد. بنابراین، هدف از انجام این پژوهش ارائه الگوی آوای کارکنان دانشی در شرکت گاز شیراز میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، کیفی از نوع نظریه داده بنیاد میباشد. جامعه مورد پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و کارکنان شرکت گاز شیراز میباشد. گردآوری دادهها از طریق نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی با 15 نفر از خبرگان با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گردید و برای تحلیل دادهها از نرمافزار اطلس تی 8 استفاده شده است. سرانجام، در مرحله کدگذاری انتخابی 11 مقوله نهایی و 44 کد انتخاب گردید. برای اطمینان از روایی و پایایی پژوهش، یافتهها به تأیید مصاحبهشوندگان رسید. نتایج پژوهش نشان داد مهمترین مولفههای آوای کارکنان دانشی در دو سطح سازمانی (مدیریت، ارتباطات، جو و محیط آوایی، ویژگیهای شغل، منابع انسانی، ساختار سازمانی) و سطح فردی (انگیزه، شخصیت، گروه و تیم) قرار میگیرد. مهمترین عامل در سطح سازمانی، مدیریت و در سطح فردی، انگیزه میباشد. در نهایت مدل آوای کارکنان دانشی ترسیم گردید.